Hur gör man egentligen en bra budget vid flytt och verksamhetsanpassning av lokaler? När företag gör en budget för detta tas den ofta fram på fel grunder. Risken är att man budgeterar fel och underskattar kostnader.
Företag flyttar sällan – och tar inte heller ofta fram en budget för detta. Rättare sagt runt vart åttonde år, oavsett om det gäller ombyggnation, lokalflytt eller dylikt. Titt som tätt missar man att se till företagets förutsättningar, prioriterar fel och räknar för lågt.
I brist på kännedom om marknaden kan det vara svårt att se till vad som är viktigt att ha med i budgeten. I stället missar man viktiga detaljer, funktioner och tar felaktiga beslut. Att ta fram en budget är en process som kräver att man prioriterar rätt.
– Vi på Affärslogik bistår våra kunder med att upprätta budgetar och med vår erfarenhet gör det att ledningsgrupper och styrelser kan få ett korrekt beslutsunderlag, säger Mirjam Adler, konsult.
Att göra en budget tar tid och är komplext. Men med erfarenhet kan man både spara pengar, sänka sina kostnader och stärka sitt varumärke. Dessutom slipper man alla otrevliga överraskningar. En ekonomisk plan är inte bara en trygghet, utan en förutsättning för framgång och lönsamhet. Det gäller bara att ha rätt person med rätt kompetens på rätt plats.