Framöver ställs nya krav på kontor i form av smarta lösningar, utformning av lokaler och teknik. Det kommer inte bara vara en arbetsplats, utan en social mötespunkt som främjar medarbetares välmående och ser till de behov som finns. Affärslogik har ett ord som sammanfattar framtidens kontor; verksamhetsanpassat.
Alla företag kommer att satsa på olika saker, men i grund och botten vilja ha samma typ av kontor – en miljö som ökar effektivitet, produktivitet och som stärker sammanhållningen. Färger, möbler och andra detaljer kommer att vara en verksamhetsfråga.
– Företag kommer att ha olika ytor eller rum. Vissa kommer att satsa på gaming rooms, medan andra satsar på att ha yta för yoga och meditation. Det handlar om att tänka till vilka områden man som arbetsgivare ska profilera, säger Abbe Adler, vd på Affärslogik.
Färre kommer att infinna sig på kontoret dagligen. Det kommer att göra att ytorna blir mindre men desto viktigare.
– Det kommer att bli mindre ytor, men svårt att säga hur mycket mindre. Den här pandemin har inget facit, säger Abbe Adler.
Arbetsplatsens miljö och utformning kommer att skilja sig från kontor till kontor. Verksamhetsanpassning blir centralt när trender riskerar att vara en snabb genväg.
– Risken är att en trend blir den styrande handlingen istället för att man identifierar vilka behov man har.
Att försöka se in i framtidens kontor är inte helt omöjligt. Många verksamheter kommer att sträva efter samma mål – en funktionell och tilldragande arbetsplats som utstrålar energi. Invändigt kommer kontoren däremot att bjuda på en större variation. En och samma lösning fungerar nämligen inte för alla.